השוואה בין רכב היברידי לרכב בנזין/דיזל – איזה רכב מתאים לך?

 

השוואה בין רכב היברידי לרכב בנזין/דיזל – איזה רכב מתאים לך?

שוק הרכב בישראל עובר שינויים רבים בשנים האחרונות, הן מבחינת מותגים ודגמים והן מבחינת המנועים. המגמה כיום בשוק המקומי היא לרכוש ג'יפונים, הם הפכו לכוכבים השולטים בשוק הרכב ולסמל סטטוס מובהק. במקביל לתופעת הג'יפונים גם שוק המכוניות ההיברידיות צומח בעקביות ומתחיל לתפוס נתח שוק שלא ניתן להתעלם ממנו.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה את נתוני מסירת הרכבים לשנת 2020, ומעניין לראות כי מספר כלי הרכב ההיברידים (רגיל + נטען) ב-2020 עמד על 223,666 לעומת 176,834 בשנת 2019, כלומר חלה עלייה של כ-26.5%, עלייה מתונה בהשוואה לשנים קודמות בגלל תקופת הקורונה. יש לציין כי רוב המכוניות ההיברידיות בישראל הן בבעלות פרטית, ויש עלייה במספר המוניות ההיברידיות.

צרכן ישראלי המעוניין לרכוש רכב, ניצב בפני החלטה מאתגרת ולא פשוטה בגלל ההיצע הרחב של דגמים וסוגי מנועים. מאחר ורכבים היברידים זמינים בשוק הרכב המקומי, בדיוק כמו רכבי בנזין ודיזל, הצרכן חייב לדעת כיצד להשוות בין 3 המנועים הנפוצים כדי לקבל החלטה שקולה ובעלת משמעויות כלכליות לטווח הקצר והארוך.

מנועי בנזין ודיזל

רוב הרכבים הנעים בכבישי הארץ מצוידים במנועי בעירה פנימית, כאשר מנועי בנזין הם הנפוצים ביותר. מנועי דיזל עושים שימוש בסולר, הם מבוססים על שיטת הנעה הפופולרית מאוד באירופה ובמקומות נוספים, אלו מנועים כבדים המשמשים רכבים פרטיים, משאיות, אוטובוסים, קטרים ועוד. מנוע דיזל חזק יותר בסל"ד נמוך ונחשב ליעיל מאוד בצריכת הדלק, ביכולתו להפיק ק"מ רבים מליטר סולר אחד ולייצר מומנט גבוה לעקיפות.

מנועי בנזין הם הנפוצים ביותר בישראל, הם משמשים את רוב כלי הרכב, המנוע עושה שימוש בבנזין ברמות זיקוק שונות. בשנים האחרונות חלה התפתחות משמעותית במנועי הבנזין, במנועים החדשים יש טכנולוגיות מתקדמות המבטיחות ביצועים משופרים וחיסכון ניכר בהוצאות הדלק. להערכת המומחים, לאור השיפור הטכנולוגי במנועי הבנזין, הפער בצריכת הדלק בין מנוע בנזין למנוע סולר הולך ומצטמצם, וכיום הוא עומד על פער של 25%-15% בלבד.

מנוע בעירה פנימית מבוסס על המרת חום שנוצר משריפת הדלק, המנוע הופך את אנרגיית החום בתהליך השריפה לאנרגיית לחץ המנוצלת לעבודה מכנית. יש סוגים שונים של מנועי בעירה פנימית, כאשר מנוע ארבע פעימות הוא הנפוץ ביותר. המנוע כולל רכיבים כמו גל זיזים, צילינדר, שסתומים, בוכנה, טלטל, גל ארכובה ומצת.

ברוב רכבי הבנזין והדיזל יש מנועים עם 8-4 צילינדרים, בדגמים יוקרתיים ניתן למצוא מנוע עם 12 צילינדרים וברכבים קטנים יש מנועי בנזין עם 3 צילינדרים בלבד. מספר הצילינדרים משפיע על ביצועי המנוע והרכב, אך צריכת הדלק פחות יעילה ככל שיש יותר צילינדרים. את מנועי הבעירה הפנימית מסווגים גם לפי התצורה – טור (I), V, בוקסר, W ותצורת וואנקל סיבובית האופיינית למנועי מאזדה.

יתרונות של מנועי בנזין/דיזל

  • עלות רכישת הרכב נמוכה יותר
  • יותר מומנטום זמין לעקיפות
  • טווח נסיעה גדול לכל מיכל דלק
  • קל ונוח לתדלק, יש פריסה עצומה של תחנות דלק
  • שומר על מחיר שוק

חסרונות של מנועי בנזין/דיזל

  • מנוע מזהם, מגביר את זיהום האוויר והסביבה
  • הנעה בדלק ולא באנרגיה חלופית
  • תחזוקה גבוהה

באופן כללי, מנוע דיזל חסכוני ואמין יותר לעומת מנוע בנזין, אך החלפים והתחזוקה יקרים יותר. כמו כן, החלפת מנוע דיזל יקרה באופן משמעותי לעומת העלות של החלפת מנוע בנזין. מנוע דיזל מתאים בעיקר למי שגומע קילומטרים רבים, בעיקר מחוץ לעיר.

מנוע היברידי

מספר הרכבים ההיברידים בכבישי ישראל עולה בהתמדה בשנים האחרונות, הרכב ההיברידי יעיל וחסכוני, הוא מתאים בעיקר למי שרוב הנסיעות שלו הן בעיר וסביבתה, והדגמים הנמכרים בשוק ידועים באמינותם הגבוהה.

רכבים היברידים נחשבים לחדישים ולאיכותיים, הם מיובאים לישראל על ידי מותגי רכב מובילים ואמינים כמו טויוטה, קיה, יונדאי והונדה, לכן הם שומרים על שווי שוק וסחירות. רכב היברידי מצויד במנוע חשמלי לצד מנוע בנזין, המנועים משלימים זה את האחר ומאפשרים טווח נסיעה גדול מאוד. המנוע החשמלי מפחית את פליטת הגזים המזהמים ומשפר את נתוני צריכת הדלק.

רכב היברידי מאפשר לצרכן ליהנות משני העולמות, הן ממנוע בנזין יעיל המאפשר טווח נסיעה גדול והן ממנוע חשמלי שקט וחסכוני. הרכב ההיברידי לא מתפשר על ביצועים, המנוע חסכוני בדלק, שקט ונעים לנסיעה, ניתן לשייט במהירות של 50 קמ"ש ללא שימוש במנוע הבנזין המזהם. היתרונות העיקריים של הרכבים ההיברידיים באים לידי ביטוי בתנועה בעיר ובפרברים, כאשר המערכת החשמלית משמשת לנסיעה איטית ולעמידה במקום, והמצברים נטענים בזמן האטה ובלימה. חוויית הנסיעה ברכב היברידי נעימה ונטולת רעידות לעומת רכבי בנזין ודיזל הרועדים בגלל המנוע.

יתרונות של מנוע היברידי

  • הסוללה נטענת עצמאית על ידי מנוע הבעירה הפנימית, אפשר לחבר את הסוללה למקור מתח חיצוני
  • רכב היברידי מסוגל לעבור מרחקים ארוכים בין תדלוק לתדלוק
  • מנוע שקט וחסכוני בצריכת דלק
  • רכב פחות מזהם
  • סחירות גבוהה ושמירה על שווי שוק
  • חיסכון בעלויות לטווח הרחוק

חסרונות של מנוע היברידי

  • עלות רכישה גבוהה יותר
  • נדרש ידע וניסיון בטיפולים ובתיקון המנוע
  • עלות טיפולים יקרה יותר
  • פחות מומנטום להאצה ועקיפה

בשורה התחתונה

הדיון המרכזי בעת בחירת רכב הוא בין רכבים היברידים לרכבי בנזין ודיזל. אמנם, הרכבים החשמליים הופכים לפופולריים בתקופה האחרונה, אך ההיצע שלהם עדיין נמוך והצרכן הישראלי חושש מהטכנולוגיה החדשה ומטווח הנסיעה המוגבל.

רכב היברידי מתאים למי שמרבית נסיעותיו הן בעיר וסביבתה ולמי שיודע שרוב הנסיעות שלו הן במהירות יחסית איטית בגלל עומסי התנועה ומהירות הנסיעה המוגבלת במרחב העירוני. רכבים עם מנוע דיזל מתאימים בעיקר לנהגים הגומעים מרחקים רבים, בעיקר בכבישים בינעירוניים. רכבים עם מנוע בנזין נחשבים עדיין לקלאסיים, הם מתאימים בעיקר לנהגים הגומעים מרחקים של עד 25,000 ק"מ בשנה.

הרכב ההיברידי מציע לא מעט יתרונות, הוא מפחית את פליטת הגזים המזהמים, שומר על הסביבה, יכול לחסוך עד כ-50% בהוצאות הדלק, והמנוע שלו רועד פחות ושקט יותר.

 

 

 

 

 

 

צרו איתנו קשר

באותו נושא:

מספר עובדות על שמנים סינטטיים

איזה סוגי שמני מנוע קיימים? קיימים שלושה קבוצות שמני מנוע מינראלי, סינטתי, חצי סנטתי. שמן מינראלי מופק מנפט גולמי, שמן סנטתי עובר תהליך הנדסי כימי

שמן מנוע – המידע החשוב

חסר לכם מידע על שמן המנוע? אתם לא לבד. אם יצא לכם לשאול את עצמכם איזה שמן הרכב שלכם דורש, מה זה 5w-30 ומה המשמעות

האם צריך להחליף נוזל בלמים?

כבעלי רכב, אנחנו מניחים שהרכב יהיה אמין, בטיחותי ויעצור בכל פעם שנלחץ על הברקס. רוב הנהגים לא ממש שואלים איך הבלמים עובדים ומה יכול להשפיע